Šogad skolēnu mācību uzņēmums notika tiešsaistē
Nu jau daudzu gadu garumā skolēnu mācību uzņēmumu CITS BAZĀRS notiek Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) projekta “Inovāciju motivācijas programma” ietvaros, un to rīko Latvijas izglītības organizācija Junior Achievement Latvia sadarbībā ar Swedbank. Skolēnu mācību uzņēmums (SMU) ir skolēnu veidots un vadīts mācību uzņēmums, kura darbībai piemīt izglītojošs raksturs. SMU mācību nolūkos pilda īsta uzņēmuma funkcijas un darbojas reālā vidē – skolēni ražo un pārdod preces vai pakalpojumus. SMU nav juridiska statusa – tos pārstāv Junior Achievement Latvia un skola. SMU konsultē un atbalsta SMU konsultanti/biznesa konsultanti.
Līdz ar pulcēšanās ierobežojumiem, skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) Latvijas mēroga pasākums CITS BAZĀRS 2020. decembrī notika tiešsaistē. Vietnē JALATVIA.LV skolēnu mācību uzņēmumi (SMU) no visas Latvijas publicēja pašu radītās preces un pakalpojumus, savukārt lapas apmeklētāji varēja ērti aplūkot piedāvājumu un sazināties ar skolēniem, lai iegādātos oriģinālas Ziemassvētku dāvanas vai noderīgas lietas savai ikdienai. CITS BAZĀRS darbojās piecas dienas no 10. līdz 14. decembrim.
Vietnē www.jalatvia.lv/ bija pieejams e-katalogs, kurā apmeklētāji varēja aplūkot skolēnu mācību uzņēmumu virtuālos stendus un iegādāties viņu ražojumus – mājas lietas, preces skaistumkopšanai, bižutēriju, dažādas spēles un preces bērniem, kā arī apģērbus, modes lietas, interjera priekšmetus, pārtikas preces u.c. Starp estētiskām un sadzīvē noderīgam precēm bija iegādājamas arī skolēnu veidotas pavisam unikālas un funkcionālas lietas, piemēram, termo paliktņi sēdēšanai ārā vai koka matu sukas ar attīrīšanas funkciju un citi interesanti produkti.
RTPV pārstāvēja 1.D kursa mācību uzņēmums Bocket, dalībnieces: Monika Kligensteina, Tīna Krista Krūmiņa, Krista Laura Bērziņa. Piedalīšanās SMU ir iespēja skolas laikā darboties reālā uzņēmējdarbības vidē un gūt nenovērtējamu pieredzi. Lepojamies ar mūsu jaunajām uzņēmējām!
“Sava uzņēmuma izveide, esot vēl skolas solā, jauniešiem ir milzu pieredze un izaicinājums. Tā ietver biznesa plāna sastādīšanu, komandas izveidošanu, produkta izstrādi, kā arī darbu pie mārketinga pasākumiem un pārdošanu. Turklāt šogad, pārceļot tirdzniecību uz interneta vidi, jauniešiem papildus bija jāapgūst arī e – komercijas principi. Aicinu ikvienu novērtēt jauniešu centienus, aplūkot piedāvājumu un šogad ērti, neatejot no datora, iegādāties oriģinālas Ziemassvētku dāvanas, vienlaikus atbalstot Latvijas skolēnu pirmos soļus biznesā,“ saka izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” vadītājs Jānis Krievāns.
LIAA Inovāciju atbalsta nodaļas vecākā projektu vadītāja Dace Dumbere-Bregže: “Šogad esam ārkārtīgi lepni ar jauno uzņēmēju paaudzi. Pašlaik tiem ir jāapgūst ne tikai uzņēmuma veidošanas process, bet papildus arī jāpielāgojas jaunajiem apstākļiem savus produktus tirgojot tiešsaistē. Īpašs prieks redzēt, ka tas nemazina jauniešu interesi par uzņēmējdarbību. Ja arī šoreiz neizdosies pārdot tik daudz cik citus gadus, tad aicinām jauniešus neskumt un uztvert to kā labu mācību stundu, kurā iespējams iegūt papildus rūdījumu, kas noteikti noderēs turpmāk uzņēmējdarbībā.”
Interesenti aicināti novērtēt Latvijas skolēnu veikumu un iepirkties CITĀ BAZĀRĀ, no 10. līdz 14. decembrim, apmeklējot lapu jalatvia.lv/katalogs.
CITS BAZĀRS norises laikā kā ierasts jaunos uzņēmējus vērtēs pieredzējusi profesionāļu, uzņēmēju un akadēmisko spēku komanda, un labākie tiks apbalvoti deviņās nominācijās: “Sociāli atbildīgs SMU”, “Tehnoloģiskās inovācijas produkts/pakalpojums”, “Labākā SMU pārdošanas komanda”, “Uz zināšanām balstīts SMU produkts/pakalpojums”, ‘’Sociālo mediju komunikācijas balva’’, ‘’SMU produkts/pakalpojums gatavs starptautiskajam biznesam’’, ’’Videi draudzīgs SMU produkts/pakalpojums’’, ’’SMU biznesa potenciāls’’ un ’’Labākais reklāmas video’’.
Informāciju sagatavoja skolotāja Taņa Ločmele